כולסטרול רע וטוב: מה המשמעות של LDL גבוה בדם? ואיך ניתן להפחיתו ולשפר את בריאותנו?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
מהי המשמעות של חוסר איזון בין הכולסטרול הרע לכולסטרול הטוב?
כולסטרול רע וטוב: מה המשמעות של LDL גבוה בדם? ואיך ניתן להפחיתו ולשפר את בריאותנו?

למרות התדמית השלילית שנוצרה לו, גופנו זקוק לכולסטרול, שכן הוא אחראי למספר תהליכים חשובים ביותר שמתרחשים בו, כמו: ייצור וייטמין D, בניית הורמונים ומלחי מרה, ויסות מאזן הזרחן והסידן, ומהווה אחד המרכיבים המרכזיים בקרום של תאי הגוף. הכולסטרול מחולק לשני סוגים: HDL שנחשב לכולסטרול טוב, ו- LDL, שנחשב לכולסטרול רע, כאשר בגופנו מצויות רמות גבוהות ולא מאוזנות שלו.

לפי משרד הבריאות LDL גבוה, הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר, שמביאים לתחלואה ותמותה ממחלות לב, כלי דם ושבץ מוחי.

מהו הכולסטרול?

כולסטרול הינו חומר שומני שמצוי בדם, בכל תאי הגוף וברוב הרקמות, יש לו כאמור שלל תפקידים חשובים, בינהם יצירת הורמונים, ויטמין D, ומהווה מרכיב עיקרי בקרום התאים בגופנו. לא פחות מ-75% מהכולסטרול מייצר גופנו בעצמו ו-25% הנותרים מגיעים אלינו, דרך המזון שאנו אוכלים. בעוד שהכולסטרול הטוב,HDL, תפקיד לנקות את הדם מעודפים של כולסטרול שנצברו בו, היישר אל הכבד, תפקידו של הכולסטרול הרע, LDL,  לעומת זאת, הוא להעביר את הכולסטרול בדם מהכבד אל איברי הגוף. 

מהי המשמעות של חוסר איזון בין הכולסטרול הרע לכולסטרול הטוב?

כאמור גם לכולסטרול הרע, LDL וגם לכולסטרול הטוב, HDL, יש תפקידים חשובים בגופנו. בגלל תפקידם, מחסור מצד אחד ב-HDL, עלול לפגוע בניקוי הדם מעודפים של כולסטרול רע, ומצד שני כאשר קיים LDL גבוה בגופנו, ברמות לא מאוזנות ומעל לערכים התקינים, הוא עלול לשקוע ולהצטבר בדפנות כלי הדם, ולגרום לטרשת עורקים.

אילו עוד סיכונים קיימים כאשר קיים בגופנו LDL גבוה?

LDL גבוה בגופנו עלול לגרום, בין השאר למצבים הרפואים הבאים:

מחלות לב

התקפי לב

מחלות עורקים כלילית והקיפית

שבץ מוחי

מחלות כליות

כיצד ניתן להפחית את רמות הכולסטרול הרע בגופנו?

ראשית, יש לציין שכאמור כ-75% מהכולסטרול הגוף מייצר בעצמו וה-25% הנותרים מגיעים אלינו, משלל מזונות שונים ומגוונים, כמו: בשר, דגים, ביצים, גבינות ועוד. לכן הגנטיקה משחקת אף היא תפקיד מרכזי מאוד, בכל הנוגע להימצאות LLD גבוה בגופנו.

איגוד הלב האמריקאי, ממליץ לנקוט באמצעים הבאים להורדת רמות הכולסטרול הרע בגופנו:

  1. הפחתה במזונות בהם מצויים שומנים רווים ושומן טרנס – לאור המלצה זו רצוי להפחית בצריכת מזונות עתירי שומן, כמו בשר שמן, ומוצרי חלב שונים,  רווי ולצרוך יותר מזונות עם שומן חד רווי, שמצוי למשל בטחינה, אבוקדו ושמן זית.
  2. מומלץ שהתזונה שלכם, תסוב בעיקר סביב פירות, ירקות ודגנים מלאים.
  3. בצעו פעילות גופנית סדירה, לפחות כ-150 דקות בשבוע.
  4. בנוסף, קיימות מספר תרופות, המסייעות להורדת הכולסטרול, ומומלץ להיוועץ עם רופא מומחה, להתאמת התרופות למצבם הבריאותי.

כמו כן, מומלץ לשמור על משקל גוף תקין, להימנע מאכילת מזונות מעובדים ומעישון, שכן הם נמצאו כי גורמים שמעלים אף הם, את רמות הכולסטרול בדם.

MediCare מעניקה ללקוחותיה אפשרות לערוך בדיקה לזיהוי LLD גבוה ועוד שלל טיפולים, בדיקות ואבחונים מהמתקדמים והמקצועים ביותר שקיימים בישראל

כולסטרול גבוה בדמנו, כאמור, מסכן חיים, ועלול להביא למצבים רפואים ומחלות שונות. לכן, מומלץ להיות עם היד על הדופק, לשמור על תזונה בריאה ונכונה, לעסוק בספורט, להימנע מעישון ומצריכת אלכהול בכמויות גבוהות ולהיות במעקב סדיר אחר רמות הכולסטרול בגוף, בייחוד אם אתם בגילים מבוגרים. 

לצורך מעקב סדיר, חברות רבות כוללות בדיקת פרופיל שומנים, כחלק מבדיקות הסקר מנהלים התקופתיות שכלולות בכתבי השירות שלהן. אחת מאותן חברות היא MediCare, שמעניקה ללקחותיה, בדיקות כולסטרול בדם, שמאפשרות לגלות, בין השאר LLD גבוה וגם את רמות ה-HDL. בנוסף, MediCare מעניקה עוד מגוון רחב מאוד של טיפולים, בדיקות ואבחונים מהמתקדמים והטובים שקיימים בשוק, אצל הרפואים המומחים בתחומם.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.