ירידת תפקודי כליות: מהם התסמינים וכיצד מאבחנים?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
MediCare מספקת בדיקות לאבחון ירידה בתפקודי הכליות ועוד מספר רב של בדיקות, אבחונים וטיפולים מהטובים והמתקדמים בישראל
ירידת תפקודי כליות: מהם התסמינים וכיצד מאבחנים?

 לכליות בגופנו יש תפקידים רבים ומשמעותיים, בין היתר, הן אחראיות: לסינון רעלים וחומרי פסולת אל השתן, ויסות לחץ הדם וכדוריות הדם האדומות ע"י ייצור הורמונים, שמירה על רמה מאוזנת של נוזלים ומינרלים וחומציות הגוף, יצירת ויטמין D ועוד.

עקב גורמים שונים, בינהם סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות שונות, עלולה להתפתח מחלת כליות כרונית שמכונה גם אי ספיקת כליות, שנובעת מפגיעה בתפקודי כליות או ברקמות שבהן.

לפי מחקר שערך דוד בועז, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר, בשיתוף עם האיגוד הישראלי לנפרולגיה והעמותה לקידום זכויות חולי הכליות, כ-10% מהאוכלוסיה בישראל מעל גיל 18 לוקים במחלות כליות כרונית, וכ-5,500 אנשים הינם מטופלי דיאליזה. מצב בו הכליות כבר כמעט אינן מתפקדות בעצמן, והחולים מקבלים טיפולים, שבאים להחליף תפקודי כליה.

מחלת כליות כרונית – מהי?

מחלות כליות כרונית (CKD) נגרמת עקב ירידה בתפקודי הכליות, שנמשכת על פני 3 חודשים לפחות. המחלה נחלקת ל-5 שלבים, בהתאם לחומרתה ולירידה בתפקוד. הבעיתיות של מחלה זו, היא שרוב החולים לא יחושו בתסמינים של המחלה בשלבייה המוקדמים, אלא בשלבים מאוחרים ומסוכנים יותר.

מהם התסמינים לירידה בתפקודי כליות?

לחץ דם גבוה וקוצר נשימה

עייפות וחולשה

בחילות והקאות

ירידה בתאבון

קשיי ריכוז, הפרעות שינה

גרד בגוף

ממה יכולה להיגרם מחלת הכליות? ומהם גורמי הסיכון?

  1. סוכרת – רמת גבוהות של סוכר בדם, עלולות לפגוע ביכולת של הכליות לסנן רעלים ופסולת
  2. לחץ דם גבוה
  3. רקע משפחתי של מחלות כליה במשפחה
  4. אורח חיים – תזונה לקויה ולא בריאה, שכוללת צריכה מוגזמת של מזונות עתירי סוכר ומלח, לצד עישון והעדר פעילות גופנית עלולים להביא לירידה בתפקודי כליות
  5. מחלות שונות, בינהן מחלות אוטואימוניות כמו זאבת או דלקות שונות
  6. תרופות שונות – שימוש לאורך זמן בתרופות עלול להביא לפגיעה בכליות
  7. אבנים בכליה
  8. גיל מבוגר
  9. מחלות לב

כיצד מאבחנים ירידה בתפקודי כליה?

  1. בדיקת לחץ דם
  2. בדיקת דם – ע"י בחינה של רמת האוריאה והקריאטינין בדם, חומרי פסולת ורעלים שתפקידן של הכליות לפנות, ניתן לזהות ירידה בתפקוד הכליה
  3. בדיקת שתן – שמסייעות לבחון אם קיימים חלבונים או דם בשתן, שעלולים להצביע על בעיה בכליות
  4. בדיקת ביופסיה – נטילת רקמה מהכליות לצורך אבחון מדויק יותר
  5. בדיקות הדמיה שונות, כמו MRI ,C.T ו-אולטרסאונד

מהם הטיפולים שקיימים?

ניתן לשפר תפקודי כליות אך לא לרפא את המחלה. בשלבים המוקדמים של המחלה ניתן לעשות זאת באמצעות תזונה שמותאמת אישית לחולה, בהתאם לגורמים שמעלים את הסיכון לפגיעה בתפקודי כליה. מומלץ במצב זה להתייעץ עם דיאטן או דיאטנית מוסמכים שיתאימו לכם תפריט מדויק. יש לציין, שמומלץ להימנע מצריכת מזונות עתירי כלוסטרול או עם רמות סוכר ומלח גבוהות, וכן לשמור על לחץ דם תקין ולהימנע מעישון וצריכה מוגזמת של אלכהול.

במצבים בהם קיים כשל חמור מאוד בתפקוד הכליות עד לרמה שהן כבר לא מתפקדות, ניתן לטפל באמצעות שני אמצעים:

  1. דיאליזה – טיפולים רפואים, במהלכם מכשירים מחליפים את תפקודי הראיות שחדלו מלתפקד. ישנן טיפולי מודיאליזה – במהלכם הדם של המטופל נשאב לתוך מכונה, שמסננת אותו ומחזירה אותו לגוף, שנמשכים על פני מספר שעות מספר פעמים בשבוע או  דיאליזה פריטוניאלית – במהלכה מכניסים נוזל לגוף שאמור בסופו של דבר לסייע לנקז פסולת ורעלים אל הבטן, ומשם שואבים את מה שהצטבר החוצה.
  2. השתלת כליות

  MediCare מספקת בדיקות לאבחון ירידה בתפקודי כליות ועוד מספר רב של בדיקות, אבחונים וטיפולים מהטובים והמתקדמים בישראל

חושב מאוד לאבחן מוקדם ירידה בתפקודי כליה, על מנת להימנע מסיבוכים מיותרים של המחלה. כיום חברות רבות מתחום ביטוחי הבריאות מאפשרות ללקוחותיהם לבצע בדיקות דם ושתן פשוטות, שיכולות להצביע על סימנים מחשידים של המחלה, ולאבחן מוקדם ירידה בתפקוד הכליות. אחת מאותן חברות היא MediCare שבמהלך בדיקות הסקר שהיא מקנה למטופליה, כלולות בדיקות שונות לבחינת תפקודי כליות. מלבד בדיקות אלו מספקת MediCare מגוון רחב של טיפולים, בדיקות ואבחונים אצל הרפואים המובילים בתחומם בבתי החולים והמרפאות הטובות בישראל.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.