בדיקת דם סמוי בצואה: מהי כוללת ומדוע כל כך חשוב לבצעה?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
בדיקת דם סמוי בצואה
בדיקת דם סמוי בצואה: מהי כוללת ומדוע כל כך חשוב לבצעה?

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל בקרב נשים וגברים, כשלפי האגודה למלחמה בסרטן מדי שנה מעל 3,000 בני אדם מאובחנים כחולים במחלה. החדשות הטובות הן שבזכות ביצוע בדיקת דם סמוי בצואה, שהיא איננה פולשנית ופשוטה יחסית, ניתן לקבל אינדיקציה ראשונית להימצאות המחלה.

אז כיצד מתבצעת הבדיקה? מה עושים אם קיבלתם תשובה חיובית? ולמי מומלץ לבצעה? על כל השאלות הללו ועוד במאמר החשוב הבא:

תחילה, מהו סרטן המעי הגס?

סרטן המעי הגס היא מחלה ממארת במסגרתה מתפתחים גידולים סרטניים במעי הגס ובחולחולת (הרקטום). ע"פ פרופסור צבי פריימן, כאשר קיימת תקלה מסוימת או הפסקת פעולה של מנגנון הבקרה של התחדשות תאים במעי הגס, עלול להיווצר באזור פוליפים, שיכולים להביא להתרבות לא מבוקרת של תאים ועם הזמן להיווצרות תאים סרטניים. במעי הגס ובחלחולת, יכולים להיווצר גידולים שפירים וגידולים קדם ממאירים שעושים להפוך לממאירים עם הזמן.

מהם גורמי הסיכון למחלה?

היסטוריה משפחתית של אבחון המחלה

תחלואה במחלות מעי, ביניהן: קוליטיס כיבית וקרוהן

פקטור הגיל: החל מגיל 50 ומעלה הסיכון לחלות במחלה עולה

אורח חיים לא בריא, הכולל בין היתר: השמנה, עישון, העדר פעילות ספורטיבית ותזונה לא בריאה.

מה כוללת בדיקת דם סמוי בצואה וכיצד היא יכול לסייע באבחון המחלה?

בדיקת דם סמוי היא פשוטה יחסית ולא חודרנית, במהלכה אתם תקבלו ערכה שתכלול דף, מבחנה ומקלון. בעת ההגעה לשירותים, הניחו את הדף בתוך האסלה ולאחר שסיימתם והצואה נמצאת על הדף, אל תורידו את מי האסלה, אלא הוציאו את המקלון שנמצא בערכה ותיגעו איתו בכמה מקומות בצואה. לבסוף סגרו את המקלון בתוך המבחנה. הדף נשטף באסלה, כך שבתום הפעולה תוכלו להוריד פשוט את המים. את המבחנה חשוב למסור לגורמים הרפואיים בהקדם ככל הניתן, על מנת שתוצאות הבדיקה יהיו המהימנות ביותר.

מה קורה אם קיבלתי תשובה חיובית בבדיקה?

במידה ותוצאות בדיקת דם סמוי בצואה יצאו חיוביות, עליכם לפנות לרופא שייתן לכם הנחיות רפואיות מתאימות. לרוב, הרופא יפנה אתכם לבדיקת קולונוסקופיה שתאפשר הסתכלות לתוך המעי הגס. במסגרתה ניתן יהיה, בין היתר, לקחת דגימת ביופסיה של רקמה כדי לאבחן את הסרטן ולכרות או לצרוב את הפוליפים באזור.

למי מומלץ לבצע את בדיקת דם סמוי בצואה?

ההמלצה של גורמים רפואיים עבור מבוגרים מעל גיל 50, היא לבצע את הבדיקה אחת לשנה, היות והם נמצאים בסכנה רבה יותר לפיתוח המחלה. יש לציין, שב-2005 משרד הבריאות בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן הפעילו תוכנית לאומית, במהלכה עודדו גברים ונשים בני הגילים הללו, לבצע את הבדיקה בהתאם להמלצה זו.

מהי החשיבות של אבחון מוקדם של המחלה?

ע"פ נתוני משרד הבריאות בעקבות העלאת המודעות בשנים האחרונות למחלה, ניתן לראות שב-2018, אחוז החולים שאובחנו בשלב מוקדם של מחלה כמעט והכפיל את עצמו לעומת שנת 2000 והגיע ל-39.1% לעומת 19.9% בשנת 2000. כמו כן, נמצא כי אחוז החולים שחלו במחלה גרורתית ירד מרמות של 14.6% בשנת 2000 לרמה של 9.9% בשנת 2018. מספרים משמעותיים מאוד, המעידים על החשיבות הרבה בביצוע בדיקה זו שמצילה חיים.

MediCare מעניקה לכם אפשרות לבצע בדיקת דם סמוי בצואה ועוד מגוון רחב של בדיקות, אבחונים וטיפולים רפואיים

קופות החולים וחברות רבות מתחום ביטוחי הבריאות מעניקות לכם כיום את האפשרות לבצע בדיקת דם סמוי בצואה, בהליך פשוט חשוב ומציל חיים. אחת מאותן חברות היא MediCare  שבנוסף לבדיקה זו, מעניקה ללקוחותיה, מגוון רחב של בדיקות, אבחונים וטיפולים מהמתקדמים ביותר בישראל, אצל המרפאות, בית החולים והרופאים המובילים והנחשבים ביותר.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.