מהו מבחן מוקסו? ואיך הוא מסייע באבחון הפרעות קשב וריכוז?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
MediCare מספקת ללקוחותיה את הטיפולים, הבדיקות והאבחונים המתקדמים בישראל, ביניהם מבחן מוקסו
מהו מבחן מוקסו? ואיך הוא מסייע באבחון הפרעות קשב וריכוז?

המודעות לקיום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים, עלתה באופן ניכר בשנים האחרונות. כשלפי משרד הבריאות לא פחות מ-10-5% מתלמידי בתי הספר סובלים מהתופעה, שממשיכה בחלק מהמקרים גם בחיים המבוגרים. הפרעות קשב וריכוז יכולות להיות ללא היפראקטיביות (ADD) או עמן (ADHD). בגלל הנזקים הלא פשוטים שהן גורמות לתפקודו התקין של האדם, בהיבטים רבים בחייו, החל מלמידה, עבודה, יחסי אנוש וכו', חשוב מאוד לאבחן מוקדם את התופעה ולתת לה מענה מתאים.

אבחון של הפרעות קשב וריכוז נעשה בין היתר, ע"י פגישה עם גורמי מקצוע שונים כמו רופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים שונים וקלינאי תקשורת, ובאמצעות עריכת מבחנים מגוונים לאבחון התופעה, ביניהם: מבחן TOVA, אבחון BRC ומבחן מוקסו.

במאמר זה נתמקד במבחן מוקסו אשר פותח בישראל, ורבים מייחסים לו רמת דיוק ואמינות גבוהה לאבחון התופעה.

מהו מבחן מוקסו?

זהו מבחן ממוחשב המנסה לבחון הפרעות קשב אצל הנבדק. במהלך המבחן יהיה על הנבדק ללחוץ על מקש הרווח במקלדת, כאשר מופיע אלמנט המטרה, כשברקע, רוב הזמן, יהיו מסיחים חזותיים ושמיעתיים בעומס משתנים, שאמורים לערוך הדמייה של הסביבה האמיתית בה אנו חיים. ניתן לבצע את המבחן עם לקיחת ריטלין ובלעדיו, על מנת להעריך טוב יותר את השפעת התרופה.

אילו מדדים מסייעים לבחון את הפרעות הקשב והריכוז?

מבחן מוקסו כולל 4 מדדים:

קשב  (Attentiveness)– הבוחן את היכולת של הנבדק להתמקד במשימה המבוקשת ולאתר את האלמנט בהתאם לנדרש. במה שאמור לדמות מעקב אחרי הוראות המורה בכיתה או ריכוז והבנה מלאה של משימות מורכבות.

תזמון (Timeliness) – הבוחן את מהירות התגובה של הנבחן למשימות הנדרשות ממנו. שכן, בחיי היומיום מוטלות על תלמידים ומבוגרים משימות שונות מוקצבות בזמן, ואי עמידה בזמנים עלולים ליצור פערים שונים בלימודים ובעבודה.

אימפולסיביות (Impulsiveness) – הבוחן אם הנבדק במבחן מוקסו לוחץ על מקש הרווח בעיתוי שמוגדר אסור, מבלי לשקול בצורה נכונה את המצב המונח בפניו או את תוצאות מעשיו.

היפר-אקטיביות (Hyper-reactivity) – הבוחן אם במהלך המבחן הנבדק לוחץ פעמיים על מקש הרווח לזיהוי האלמנט המבוקש, שעלול להעיד על כך שיש לו נטייה לתגובות מיותרות ולא הכרחיות ולפעילות עודפת בסיטואציות מסוימות.

למי מתאים מבחן מוקסו ומה אורכו?

המבחן מתאים לגילאי 6 ומעלה, והוא כולל שתי גרסאות, גרסה עבור ילדים בגילאים 12-6 שאורכת כ-15 דקות, וגרסה עבור גילאי 13 ומעלה שאורכה כ-18 דקות.

כיצד מנותחות תוצאות המבחן?

בסוף המבחן מופק דו"ח מפורט, שמצד אחד מנתח כיצד כל מדד משפיע על רמת הקשב והריכוז של הנבדק, וע"י כך להבין היכן יש לשים את הדגש בטיפול. ההשוואה נעשית בין התוצאות של הנבדק לעומת "הנורמה" של בני גילו ומינו. המבחן גם מאפשר להעריך את היעילות של טיפול תרופתי ו/או פסיכולוגי, ע"י השוואת התוצאות לפני ואחרי הטיפול.

חשוב להדגיש שמומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לפני עריכת המבחן, כגון רופא או פסיכולוג, שיבצע בדיקה מקצועית ויפנה אתכם לאבחון ו/או טיפול מתאים לבעיית הקשב והריכוז.

MediCare מספקת ללקוחותיה את הטיפולים, הבדיקות והאבחונים המתקדמים בישראל, ביניהם מבחן מוקסו

מבחן מוקסו צבר בשנים האחרונות פופולריות, כשיותר ויותר חברות בתחום ביטוחי הבריאות מספקות אותו ללקוחותיהן. אחת מאותן חברות היא MediCare המעניקה ללקוחותיה אבחון וייעוץ להפרעות קשב וריכוז במרפאות מוסמכות ומקצועיות, בין השאר באמצעות מבחן מוקסו. מלבד מבחן זה, כתבי השירות של MediCare כוללים את הטיפולים, הבדיקות והאבחונים המתקדמים והמקצועיים ביותר בישראל, עבור שורה ארוכה של סיטואציות רפואיות שונות ומגוונות, אצל הרופאים המומחים והמובילים ביותר.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.