סרטן הערמונית: מהם התסמינים, שיטות האבחון ודרכי הטיפול?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
מהו סרטן הערמונית ובדיקת PSA?
סרטן הערמונית: מהם התסמינים, שיטות האבחון ודרכי הטיפול?

סרטן הערמונית הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים מעל גיל 50. בעולם הרפואה קיימת מחלוקת לגבי היעילות של גילוי מוקדם של המחלה. עם זאת ארגוני אורולוגיה בינלאומים כולל זה בישראל, ממליצים על בדיקת PSA ובדיקה רקטלית לגילוי מוקדם של המחלה, עבור גברים בגילאי 55-50 עד 75-70. חשוב לציין שמשרד הבריאות הישראלי, בדומה למקביליו בעולם, נמנע מלהמליץ על ביצוע בדיקה זו, עד שיתפזר הערפל בעניין.

עם זאת, חשוב לדעת ולהכיר את סרטן הערמונית, (Prostate Cancer), בגלל שכיחותו והסיכון שבהתפשטותו בגוף.

מהי בלוטת הערמונית?

בלוטת הערמונית נמצאת בגוף הזכר בלבד, מתחת לשלפוחית השתן, ומקיפה את צינור השופכה, שמיועד להוציא את השתן מחוץ לגופו, היא זו שמייצרת את רוב נוזל הזרע ובזכותה נמנע כניסה של זרע אל שלפוחית השתן בעת השפיכה. בלוטת הערמונית קיבלה את שמה בגלל צורתה הדומה לפרי הערמון.


מהו סרטן הערמונית?

סרטן הערמונית נוצר כאשר התאים בבלוטת הערמונית עוברים תהליך של מוטציה במהלכו הופכים לסרטניים. התאים הסרטניים בערמונית ממשיכים להתרבות ולהתחלק עד שהופכים לגידול בצורת גוש, שעלול להרוס את התאים הבריאים ולהתפשט למקומות אחרים בגוף. בגלל שסרטן זה מתפתח באיטיות לעומת השאר, לא מעט חולים לא חווים תסמינים קלינים שמעידים על התפשטותו. 


מהם התסמינים של המחלה?

התסמינים של סרטן הערמונית מעט מתעתעים ולא תמיד מופיעים תסמינים מובהקים בתחילת היווצרותו. אם כי האגודה למלחמה בסרטן מציעה שאם מופיע אצלכם אחד או יותר מהתסמינים הבאים, גשו לרופא, רצוי אורולוג, לבירור:

קושי בהטלת שתן או זרם שתן חלש 

כאב בהטלת השתן

דם בשתן או בנוזל הזרע

הטלת שתן לעיתים תכופות מהרגיל ביום או בלילה, תוך שכמות השתן היוצאת מועטה.

צורך במתן שתן, בכל שעות היממה ללא יכולת איפוק.

אם חוויתם את אחת או יותר מתופעות אלו, מדגישים באגודה למלחמה בסרטן, רוב הסיכויים שאתם לא חולים במחלה, אך מוטב שתגשו להיבדק אצל רופא מומחה, כדי לאבחן את הבעיה ולשלול את הסיכוי לסרטן.


כיצד מאבחנים את סרטן הערמונית?

  1. בדיקת PSA – שזוהי למעשה בדיקת דם שבוחנת האם רמת החלבון המפורש בערמונית גבוהה, שיכולה להעיד על הימצאות הסרטן. אם כי רמות גבוהות של החלבון אינן מעידות לחלוטין על הימצאותו, ויכולות להעיד גם על ערמונית מוגדלת או דלקת בערמונית.

  1. לרוב הרופא יבצע גם בדיקה רקטלית ידנית למטופל, על מנת למשש את הערמונית ולחוש את גודלה, צורתה ולנסות לקבוע אם הצטבר בה גוש חשוד.

  1. ביופסיה – במידה ועולה חשד לסרטן במהלך בדיקת PSA והבדיקה הרקטלית, הרופא יישלח את המטופל לביצוע בדיקת ביופסיה, במהלכה מוצאות רקמות מהערמונית באמצעות מחט קטנה, שמונחת ע"י סריקת אלוטרסאונד לגילוי תאים פתולוגים.

כמו כן, בשנים האחרונות, נעשה יותר ויותר שימוש בבדיקת MRI לאבחון מוקדם של המחלה, ואף נעשות בדיקות דם ושתן שונות לבני משפחה של אדם אשר חלה במחלה, במטרה לבחון האם קיימות מוטציות זהות אצל שניהם, שייתכן ומעידות על התפתחות המחלה גם אצל בני המשפחה הבריאים


מהן דרכי הטיפול במחלה?

ע"פ האגודה לסרטן, דרכי הטיפול במחלה זו הן שונות ומגוונת, וכוללות מעקב והשגחה פעילים, ניתוח במהלכו תוסר בלוטת הערמונית, טיפולים באמצעות קרינה, וכן טיפול הורמונלי.


MediCare מספקת ללקוחותיה בדיקת PSA מתקדמת  ושלל בדיקות וטיפולים מקצועים וחדשניים


למרות שכיחותו של סרטן הערמונית, אחוזי ההחלמה ממנו גבוהים מאוד, והמודעות לתסמיניו בקרב גברים עולה. כיום ישנם ארגונים רבים מתחום ביטוחי הבריאות, המספקים בדיקות אבחון כמו בדיקת PSA ללקחותיהם, אשר יכולות לאבחן את המחלה ולסייע למטופל לקבל טיפול חיוני כנגדה. 

אחת החברות מתחום ביטוחי הבריאות, המובילה בישראל, אשר מספקת ללקחותיה את בדיקת PSA ובדיקות וטיפולים רפואים מתקדמים אחרים היא MediCare, שעובדת בשיתוף המרפאות, בתי החולים והמכונים הרפואיים הנחשבים והמקצועים בישראל, במטרה להעניק ללקחותיה את השירות היעיל והטוב ביותר, שייסיע להם לשמור על בריאותם בצורה המיטבית.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.