מהי בדיקת ספירומטריה? ואיך היא מסייעת לאבחון תפקודי ריאה?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
החשיבות של תפקודי ריאה לגופנו
מהי בדיקת ספירומטריה? ואיך היא מסייעת לאבחון תפקודי ריאה?

כל תא בגופנו זקוק לחמצן כדי לחיות. הריאות שבגופנו אשר נמצאות בחלל בית החזה, מאפשרות להכניס חמצן לתאים ולפלוט פחמן דו חמצני וגזים רעילים אחרים. החמצן מועבר לריאות דרך מערכת הדם, שגם נושאת החוצה את הפחמן הדו חמצני, והינו הכרחי לתפקודי הריאה.

מערכת הנשימה שכוללת את האף, הפה , הסרעפת, קנה הנשימה, סימפונות ואת הלב, מבצעת באופן אוטומטי את תהליך זה, המכונה חילופי גזים. תפקיד נוסף עליו אחראית מערכת הנשימה הוא הגנה על גופנו מפני וירוסים וחיידקים ע"י שיעול והתעטשות.

החשיבות של תפקודי ריאה היא קריטית עבור מערכת הנשימה בגופנו, ומחלות ראיה שונות ביניהן עלולות לפגוע בפעולות החשובות שלה ולסכן את חיינו.

אחת מאותן מחלות היא מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), "מחלת המעשנים", שע"פ ארגון הבריאות העולמי, עד 2030 התמותה ממחלה זו תהפוך לגורם המוות השלישי בשכיחותו בעולם.

במאמר הבא, ננסה להסביר איך ניתן לאבחן מחלות ריאה שונות בעזרת בדיקת הספירומטריה, מתי נופנה ע"י הרופא לביצועה? ומה היא כוללת?

אילו מחלות ריאה קיימות כיום?

לצערנו, קיים מגוון רחב של מחלות ריאה שעלולות לפגוע בתפקודי ראיה חשובים, ביניהם: COPD, אסטמה, סיסטיק פיברוזיס, גידולים סרטניים, ועוד.

איך הספירומטריה, בדיקת תפקודי ריאה, יכולה לסייע לאבחון חלק מהמחלות הללו?

בדיקת הספירומטריה מאבחנת את תפקודי הריאות ומערכת הנשימה בגופנו, ומסייעת לאבחון של  מחלות שונות בדרכי הנשימה ביניהן: אסטמה ו-COPD. הבדיקה עורכת לרוב עד 10 דקות ומצריכה הפנייה מרופא.

ביצוע הבדיקה הוא יחסית פשוט והוא מצריך תחילה מהנבדק לנשום נשימה עמוקה מאוד של אוויר לתוך הריאות, שלאחריה הוא ינשוף את האוויר בצורה מוחלטת אל תוך הצינור המחובר למכשיר הספירומטר. מכשיר זה בוחן את נפח הריאות, את יכולת הקיבול שלהן ואת תפקודי הריאות.  כדי להשיג תוצאות מהימנות ומדויקות הנבדק יתבקש לחזור בדרך כלל לחזור על ההליך כמה פעמים.

מתי תופנו לביצוע בדיקת הספירומטריה?

אם מופיע אצלכם קוצר נשימה או שיעול כרוני, "צפצופים" בריאות שהרופא אבחן

חולי אסטמה או COPD או מחלת ריאות נוספות, שהרופא המפנה ירצה לבחון את תפקודי הריאה שלהם

לצורך בחינה של תפקודי הריאות בגלל חשיפה לעישון, זיהום אוויר או חומרים רעילים כלשהם

האם בדיקת תפקודי ריאה כרוכה בכאב או בסיכונים?

בדיקת הספירומטריה אינה כרוכה בכאב, ולרוב לא קיימים סיכונים כלשהם בביצועה, עם זאת, הבדיקה יכולה לגרום ללחץ בחזה, בטן ובעיניים.

אם אתם מרגישים לאחר ביצוע הבדיקה קוצר נשימה או כאבים בחזה, בבטן או בעיניים, גשו לרופא.

בכל מקרה טרם הבדיקה יש להיוועץ עם רופא, שיאבחן האם מצבכם הרפואי מתאים לביצוע הבדיקה, ומומלץ להיות במעקב גם אחרייה, ולפנות לרופא במידה ומופיעים תסמינים כאלה או אחרים.

תוצאות האבחון

התוצאות של בדיקת תפקודי ראיה יגיעו לרופא המטפל שלכם, שיחליט כיצד להמשיך בטיפול, ייתכן ויפנה אתכם לבדיקות נוספות להערכה טובה יותר.

MediCare מעניקה ללקוחותיה את הבדיקות, האבחונים והטיפולים הטובים והמקצועיים בישראל

חברות רבות מתחום ביטוחי הבריאות מעניקות ללקוחותיהן, בין השאר, במסגרת בדיקות סקר תקופתיות, אפשרות לבצע בדיקת תפקודי ריאה ונשימה, שמסייעת לאבחון של מחלות נשימה שונות, לרבות בדיקת ספירומטריה. בין החברות הללו נמצאות MediCare, חברת כתבי השירות הרפואיים המובילה בישראל, המעניקה ללקוחותיה את הטיפולים, הבדיקות והאבחונים המקצועים והמתקדמים בישראל. MediCare עובדת בשיתוף פעולה עם בתי החולים והמרפאות הגדולות והנחשבות בתחומן, ומעניקה סל שירותים רפואי רחב ומקיף, עם שירותים רפואיים ייחודיים.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.