חכם בשמש: איך תשמרו על עצמכם מנזקי השמש?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
חכם בשמש
חכם בשמש: איך תשמרו על עצמכם מנזקי השמש?

רבים מאיתנו מכירים את הסלוגן: "חכם בשמש", שהוא חלק מקמפיין רחב היקף שנועד להזהיר אותנו מנזקי החשיפה לשמש, ולתת לנו טיפים בסיסיים, שבעזרתם נוכל להתמגן טוב יותר ולשלב בילוי שמשי מחוץ לבית יחד עם נקיטה באמצעי זהירות מתאימים.

הטיפים והכללים הללו נכונים וחשובים על אחת כמה וכמה במדינה חמה כמו ישראל, בה יש מזג אוויר שמשי ברוב השנה. מהן ההמלצות שבעזרתן נוכל להתמגן טוב יותר נגד השמש ולמה אנחנו מרגישים שבשנים האחרונות, יש עלייה בטמפרטורות החזויות, אשר חושפות אותנו לקרינה רבה יותר של השמש? על השפעת קרינת השמש על הבריאות שלנו והסיבתיות בין קרינה למחלות כמו סרטן העור, במאמר הבא.

התחממות כדור הארץ

בשנים האחרונות, אנו עדים ליותר ויותר תופעות טבע שנובעות מפגיעה באפקט החממה, ופליטת גזי חממה לאטמוספירה בידי האדם, כמו פחמן וחנקן דו חמצניים. האפקט של כך הוא עלייה בטמפרטורות שמתרחשת במדינות רבות ברחבי העולם, כך שישנה עלייה של 1.5 מעלות צלזיוס בטמפרטורות הממוצעות החזויות ביבשת כדור הארץ. התחושה שנהיה חם יותר, היא מזמן לא רק תחושה אלא היא מגובה בעובודות, ו-2020 היא השנה בה נמדדו הטמפרטורות החמות ביותר  בעולם יחד עם שנת 2016.

כיצד ניתן להיות "חכם בשמש" ולהימנע מחשיפה לשמש שאינה מבוקרת?

לצד החשיבות הרבה של השמש עבור בני האדם, השמש טומנת בחובה לא מעט סיכונים שנובעים כתוצאה מחשיפה לקרני השמש האולטרה סגולות (UAV), במהלך היום יום, שעלולה להיות מסוכנת ולגרום לקמטים בעור, הזדקנות מוקדמת ואף למחלות עור ולסרטן העור.

ניתן לצמצם את הנזקים שעוללים להיגרם כתוצאה מחשיפה לשמש בעזרת מספר כללים שמכונים בקיצור "חכם בשמש":

תכננו מסלולי הליכה או טיול מוצלים ככל הניתן – הצל הוא מקום בו קיימת קרינה פחות של השמש. ניתן למצוא צל במקומות רבים, כמו מתחת לעץ, מבנה או שמשיה, גם אם אתם עובדים בעבודות שמתבצעות בשטח פתוח, נסו תמיד לחפש את הצל ולבצע את העבודה עד כמה שאפשר במקומות מוצלים. עובדים שחשופים באופן קבוע לקרינת השמש מסכנים את בריאותם ונמצאים בקבוצת סיכון בעקבות נזקי השמש.

כובע – מלבד היות פריט אופנה מבוקש, הכובע מגן באופן טוב יותר על ראשנו, מפני נזקי השמש ומצמצם את הסיכון להתייבשות. אז אם אתם יוצאים החוצה ויודעים שאתם הולכים להיחשף לשמש מומלץ להצטייד בכובע שמפחית את סיכוני השמש.

משקפי שמש – מסייעות להגן על עיניינו מקרני השמש המסוכנות. חשוב להצטייד במשקפיים שמגנות מפני קרינת UV.

ביגוד – במהלך החשיפה לשמש מומלץ להצטייד בביגוד ארוך שיגן על כמה שיותר חלקים מגופנו. נכון שבמהלך שהייה בים או בבריכה או במהלך טיול בשמש, החום הרב מקשה עלינו לעשות כן, עם זאת נסו למצוא אופציה מאוזנת, במהלכה מצד אחד לא תלבשו לבוש קצר מדי שיחשוף אתכם במידה מוגזמת לשמש, ומצד שני יאפשר לכם להתנייד בנוחות בחום הכבד.

שעות בטוחות – השעות המומלצות לחשיפה לשמש הן עד 10:00 ומ16:00 ואילך. בין 16:00-10:00, החשיפה לשמש מסוכנת הרבה יותר וקרני השמש החמות מסוכנת במידה רבה. לכן מומלץ לתכנן את השעות שלכם בשמש, בין השעות הפחות מסוכנות, כך תוכלו לאזן בין בילוי שמש נעים לבין שמירה על כללי "חכם בשמש".

מסנן קרינה – אחד הכללים החשובים ביותר שמונעים את נזקי החשיפה לשמש, הוא מריחה של קרם הגנה על כל חלקי גופנו, לפני היציאה לשמש, כולל שפתיים ואוזניים. מומלץ להימרח כל שעתיים בקרם עם מקדם הגנה של לפחות 30 שמגן מקרינת UAV. ההמלצה היא למרוח כמות נדיבה על העור בפעם אחת, או למרוח כמות סבירה של קרם על הגוף לחכות שייספג ולמרוח כמות זהה נוספת. אם במהלך הבילוי בשמש אתם גם יודעים שאתם הולכים להגיע במגע עם מים, רצוי שהקרם אותו תמרחו יהיה עמיד במים, ואחרי מגע עם מים או זיעה מומלץ להימרח שוב.

שתייה – כלל נוסף חשוב כחלק מכללי חכם "בשמש" לא פחות ממריחת קרם הגנה, הוא שתייה מרובה של מים, שיכולים למנוע התייבשות ו"מכת שמש". כאשר אנו נחשפים לשמש אנו מזיעים, במטרה לקרר את גופנו, אותה זיעה גורמת לנו לאבד נוזלי גוף חשובים, שיש להחזירם ע"י שתייה מרובה של מים.

נזקי השמש

אי שמירה על כללי "חכם בשמש" עלולה להביא לנזקים רבים. בין הנזקים שנגרמים עקב חשיפה לשמש שאינה מבוקרת, ניתן למנות: כוויות שמש, קמטים בעור, נמשים, כתמי עור, הזקנות מואצת של העור, התפתחות קטרט בעיניים, התפרצות של סרטן העור, לרבות מלנומה, שהינן סרטן עור מסוכן ביותר. יש לציין, ששנים ישראל הייתה אחת המדינות בהן מאובחנים הכי הרבה מקרים של מלנומה, עם זאת, בשנים האחרונות ישנה ירידה מבורכת במספר המקרים המאובחנים, וע"פ האגודה למלחמה בסרטן, ישראל נמצאת כיום במקום ה-27 מתוך 30,  בריבוי מקרי סרטן העור. ניתן לנחס זאת למודעות לנזקי השמש הקשים והתמגנות נכונה מפניהם. עוד מציינת האגודה למלחמה בסרטן כי 92% מהחולים בישראל שאובחנו עם סרטן העור בשנת 2017 אובחנו בשלב מוקדם של המחלה, דבר ששיפר את סיכוייה החלמתם.

קבוצות סיכון

חשוב לציין שתינוקות וילדים, אנשים בעלי עור ושיער בהיר או נמשים מרובים (בעלי מעל ל-20 נקודות חן או יותר) או שקרוב משפחתם חלה בסרטן העור נמצאים בקבוצת סיכון, ועליהם להיזהר הרבה יותר במהלך החשיפה לשמש. עם זאת, איש אינו חסין מפני נזקי השמש, וכלל האוכלוסיה צריכה להתמגן טוב יותר מפני הנזקים שעלולים להתגלות גם שנים לאחר החשיפה לשמש. נכון, שיזוף העור נהיה עניין שבאופנה, ויש אנשים רבים שהוא מחמיא להם, אך יש לזכור שלצד זאת יש סיכונים רבים בחשיפה לשמש ורצוי לעקוב אחרי כללי "חכם בשמש" כדי לשמור על בריאותנו ולהימנע מסיכונים בריאותיים מיותרים.

הרפואה הטובה ביותר היא הרפואה המונעת

התמגנות נכונה מהשמש ואימוץ כללי חכם בשמש בשילוב מודעות שכולל להיות עם האצבע על הדופק, והבנה של הסכנות שטומונות בשמש, יכולות להציל חיים. גם במקרה זה הרפואה הטובה ביותר היא הרפואה המונעת. עדיף לאמץ את הכללים הללו מראש כדי לא לסכן את עצמכם ולא חלילה לחלות במחלות, שעלולות להתפתח, בעקבות חשיפה מרובה לשמש. 

בכל מקרה ובכל מצב תדעו ש-MediCare נמצאת לצדכם, ומספקת לכם את הרופאים המקצועיים ביותר, ואת הבדיקות והטיפולים מהמתקדמים והחדשניים בארץ, במסגרת כתבי השירות של החברה, לכל צרה, בעיה או שאלה שעולה לכם, ללא מגבלת גיל או מצב רפואי, וללא צורך בהצהרת בריאות מקדימה או מילוי חיתום רפואי

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.