מדוע רפואה מונעת היא התרופה הטובה ביותר?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
רפואה מונעת ותזונה בריאה והחשיבות שלהם במניעת מחלות
מדוע רפואה מונעת היא התרופה הטובה ביותר?

שגרת החיים, הלחוצה והעמוסה בה אנו חיים, במסגרתה אנחנו מתקשים מאוד להספיק את כל המשימות והדברים שתכננו במהלך היום, מביאה לא מעט אנשים גם להזניח את בריאותם, לאכול אוכל לא בריא, לא לעסוק בפעילות גופנית ולדלג על בדיקות וטיפולים רפואיים חשובים שעוללים לעלות לנו בבריאות ולגרום למחלות. לא מעט פעמים בחיים אנחנו שומעים את האמרה כי "הטיפול הכי טוב הוא מניעה", אמרה זאת עומדת בבסיסו של תחום הרפואה המונעת בישראל ובעולם, שמטרתה הוא לדאוג למנוע מראש, מחלות וסיבוכים רפואיים ע"י פעילות גופנית, תזונה נכונה ובריאה, ביצוע בדיקות סקר ועוד.

אילו טיפולים כלולים במונח רפואה מונעת?

רפואה מונעת כוללת מגוון רחב של בדיקות סקר שכוללות, בין השאר: בדיקות גנטיות, מדידת לחץ דם, בדיקת ממוגרפיה, בדיקת משטח צוואר הרחם, בדיקת צפיפות עצם, בדיקת דם סמוי בצואה, בדיקת אנטיגן סגולי של הערמונית PSA ,בדיקת לחץ תוך עיני, C.T קרדיאלי ועוד. התכיפות בה נדרש לבצע את אותן הבדיקות תלוי בגיל, מין, היסטוריה רפואית, השתייכות לקבוצת סיכון של המטופל ועוד.

בין שאר הטיפולים הרפואיים שנכנסים תחת הגדרה של רפואה מונעת, ניתן למנות גם את החיסונים השונים שאנו מקבלים מדי תקופה כמו: החיסון לצהבת, טטנוס שפעת, וכן גם החיסון נגד נגיף הקורונה, שנדמה שעשה עבודה די טובה במניעת תסמינים קשים של המחלה, ואף הציל לא מעט חיים.

מה גורם לנו לא לבצע בדיקות מניעתיות חשובות?

במחקר של משרד הבריאות שנערך לפני מספר שנים נמצא כי שיעור גדול באוכלוסיה לא מבצע בדיקות מניעתיות חשובות שנועדו לגילוי מוקדם של סרטן השד וסרטן המעי הגס, שגילוי מוקדם של סוגי סרטן אלו יכול לעלות בעשרות אחוזים את סיכויי ההחלמה מהם.

אחת הסיבות העיקריות לכך שרבים לא מבצעים טיפולי רפואה מונעת היא או בגלל הזמן והמאמץ והעלות שהם דורשים מהמטופלים. אמנם, חלק מהטיפולים דורשים פרוצדורה לא מעטה ואולי גם פולשנית, אבל ביצוע בדיקות שכאלה שיכולות להציל חיים הוא כל כך חשוב והזמן והמאמץ שמושקעים בהליך, הם כאין וכאפס לעומת החשיבות של אותם טיפולים במניעת מחלות שונות ובעיתיות.

המחקר של משרד הבריאות הגיע למסקנה שיש אוכלוסיות בלי מודעות פחותה יותר לביצוע בדיקות מניעתיות, כגון: האוכלוסיה הדתית, וראינו קמפיינים לדוגמא שמנסים לתווך את חשיבות ביצוע בדיקות סרטן השד גם לנשים באוכלוסיה זו, בעזרת מסרים ואמצעי תקשורת מתאימים לה.

תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית ואורח חיים בריא

לצד החשיבות של ביצוע בדיקות סקר ובדיקות לגילוי מוקדם של מחלות כגון: סרטן, שיכולות למנוע מחלות ולהציל חיים, יש גורם נוסף שהוכח שיכול למנוע מחלות בצורה טובה ביותר, והוא אורח חיים בריא, שכולל: תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית קבועה. 

בשנים האחרונות המודעות לחשיבותן של הפעילות הגופנית והתזונה הנכונה עלתה בצורה ניכרת. אם בעבר ידע בתזונה היה שייך לאנשי מקצוע בלבד, היום יותר ויותר אנשים גם שלא עוסקים בתחום הרפואה או הספורט, בעלי ידע רב ונרחב בתחום מה שמאפשר להם לשפר את אורח חייהם ולמנוע מחלות וסיבוכים רפואיים עתידיים.

לא מעט מחקרים הוכיחו שתזונה נכונה וספורט יכולים להאריך את חייו של אדם,  להפחית חרדה ודכאון, לחדד את היכולות הקוגנטיביות שלו ולשמש כרפואה מונעת לכל דבר.

כשהמידע על תזונה נגיש עבור כל אחד ואחת מאיתנו, וכשלעשות ריצה או הליכה בחוץ לא עולים כסף ודורשים רק מוטיבציה ופינוי זמן, מומלץ להשקיע בעצמכם כמה דקות ביום לתכנון תפריט האוכל או פעילות הספורט, כדי שתוכלו להימנע מטיפולים רפואיים מיותרים. הכדור ביידים שלכם.

האם הקורונה תגדיל את תקציב הרפואה המונעת בישראל?

לא פעם היינו עדים לתקציבים משמעותיים שקוצצו מתקציב שמיועד לרפואה מונעת בישראל. למרות הכסף הניכר שרפואה זו חוסכת למערכת הבריאות הציבורית, כולל על טיפולים, בדיקות, אשפוזים, איוש כוח אדם ועוד, יש כאלה שלא מעריכים מספיק את חשיבותה, כי לא ניתן לעיתים למדוד במספרים מדויקים כמה כסף היא חוסכת למערכת הבריאות.

אולי בישראל של שנת 2021, כשהקורונה לימדה אותנו לקח על החשיבות של מערכת הבריאות ועל כך שאסור "להעריב" אותה ולקצץ בתקציבה בצורה כל כך קשה, בלי שבריאותנו תפגע, יוקצו יותר תקציבים לרפואה מונעת, בעיקר כאשר אנו רואים את היעילות של החיסון נגד קורונה, שאף הוא נכנס כאמור, להגדרה של רפואה מונעת.

אפשר לומר שתחום הרפואה המונעת בשנים האחרונות הולך וצובר תאוצה, ואפשר לראות יותר ויותר אנשים שמבצעים בדיקות מונעות כמו: בדיקות סקר תקופתיות ובדיקת ממוגרפיה בפרט. מדי

 שנה מתנהלים קמפיינים להעלאת המודעות לביצוע בדיקות סרטן מניעתיות, שכן החשיבות של אותן בדיקות עצומה, למרות זאת נדמה שלא תמיד הן נמצאות בראש מעיינינו ולא בצדק. מדובר בבדיקות חשובות מאוד, שכחלק ממערך שלם של עשיית ספורט ואכילה בריאה אמורות להשלים מערך מניעתי שלם עבור כל אחד ואחת מאיתנו, שיכול למנוע מחלות וסיבוכים רפואיים שעדיף שנמנע מהם, כי ככל שמגלים מוקדם יותר המחלה הסיכויים להירפא ממנה גדולים יותר.

כתבי השירות של MediCare כוללים מגוון רחב ומקיף של בדיקות רפואה מונעת, כגון: בדיקת ממוגרפיה, בדיקת משטח צוואר הרחם, בדיקת צפיפות עצם, בדיקת דם סמוי בצואה, בדיקת אנטיגן סגולי של הערמונית PSA ,בדיקת לחץ תוך עיני, C.T קרדיאלי ועוד. שניתן לבצען גם בצורה עצמאית, וכל זאת תוך השתתפות עצמית סבירה.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.