דור העתיד של אבחון מערכת העיכול: בדיקת אנדוסקופיה באמצעות קפסולה מיוחדת

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
מה כולל הליך בדיקת אנדוסקופיה באמצעות הקפסולה?
דור העתיד של אבחון מערכת העיכול: בדיקת אנדוסקופיה באמצעות קפסולה מיוחדת

אחת הבדיקות הנפוצות ביותר לאבחון כיבים, דלקות, גידולים, פוליפים ומחלות אחרות במערכת העיכול כמו קרוהן למשל, ואף לביצוע כריתות ניתוחיות שונות, ולקיחת דגימות ביופסיה, היא בדיקת אנדוסקופיה. במהלך הבדיקה מוכנס לגוף המטופל, דרך הפה, צינור מיוחד ארוך וגמיש הכולל מצלמה בקצהו, המאפשר לקבל תמונה חזותית של הקיבה או המעי.

למרות היתרונות המשמעותיים של בדיקה זו, רבים מעדיפים לא לבצע בדיקה פולשנית זו, בגלל חוסר הנוחות שחשים המטופלים במהלכה, עקב החדרת הצינור אל תוך הפה. מה שמביא רבים להימנע מלבצע את הבדיקה ולאבחון מאוחר של בעיות רפואיות שונות במערכת העיכול, מה שלצערנו גורם לעלייה ניכרת בתחלואה.

במחקר מיוחד שנערך ב-2015, התגלה ש-90% ממקרי המוות בארה"ב בלבד, כתוצאה ממחלות או מבעיות שונות במערכת העיכול היו ניתנים למניעה, אם הם היו מאובחנים מוקדם, וכי רק מחצית המטופלים מעל גיל 50, שהומלץ להם להגיע לבצע בדיקת סקר אחת ל-10 שנים במערכת העיכול, הגיעו לבצעה, והנתונים בשאר העולם נמוכים אף יותר, כשבצרפת הגיעו 45% לביצוע בדיקת הסקר ובגרמניה 25% בלבד.

Given Imaging – החברה הישראלית שהביאה לפריצת דרך בתחום אבחון מערכת העיכול 

במאי 2009, חברה ישראלית קטנה מיקנעם בשם Given Imaging, הדהימה את עולם הרפואה, כשהצליחה להביא לפריצת דרך בתחום בדיקת האנדוסקופיה ואבחון מערכת העיכול והמעי, ולמכור מיליון קפסולות ייחודית, שניתנות לבליעה, המצלמות את מערכת העיכול והמעי ללא תהליך פולשני, ללא הרדמה או הכנות מיוחדות.  החברה הוקמה ע"י גבריאל מירון וחברת RDC, והפטנט נרשם על שם גבריאל עידן, מהנדס אלקטרואופטיקה וראש מערך הטילים של רפאל.

 Given Imaging מתמחה בפיתוח, ייצור, ושיווק אמצעי בדיקה ויזואלית של מערכת העיכול האנושית. הטכנולוגיה מתבססת על מצלמות זעירות הממוקמות בתוך קפסולות זעירות וחד פעמיות לבליעה. לחברה יש קפסולות לאבחון, דימות וניטור הוושט, המעי הדק והמעי הגס.

החברה נקנתה ב-2014, ע"י חברת Covidien שנקנתה אף היא לאחר זמן קצר על ידי חברת Medtronic, שעד היום היא מעסיקה 400 עובדים בישראל, והיא אחת החברות המובילות בתחום אבחון מערכת העיכול.

עם הזמן חברות רבות ונוספות, הלכו בדרכה של  Given Imaging והחלו לייצר אף הן קפסולות דומות, שקידמו את תחום בדיקות האנדוסקופיה בעולם.

מה כולל הליך בדיקת אנדוסקופיה באמצעות הקפסולה? 

הקפסולה היא למעשה כדור שיש בתוכו מצלמה, שמוכנס לגוף באמצעות בליעה דרך הפה. בדיקת האנדוסקופיה אורכת כ-16 שעות או עד שהגלולה יוצאת כחלק מפעולות המעיים. לפני בליעת הקפוסלה המטופל, יילבש חגורה אלקטרונית ייחודית הכוללת מכשיר הקלטה שיסייע לנטר את פעילות המצלמה, שנעה דרך כל מערכת העיכול, ומספקת תמונה מוחשית ומתקדמת של הנעשה בה על צג המחשב. הבדיקה דורשת צום של 12 שעות לפני ביצועה, ואפשרות לאכול ולשתות, רק לאחר כמה שעות מבליעת הקפסולה. בנוסף, קיים איסור להתקלח עם החגורה האלקטרונית או לבצע בדיקה ולהגיע בסמוך למכשיר MRI.

למה בדיקת האנדוסקופיה נועדה:

 

  • לאבחן ולעקוב אחר מחלות שונות במעי, כמו קרוהן למשל, בין השאר כדי להתאים את הטיפול הטוב  ביותר עבורן.
  • לברר את המקור לכאבי בטן, דמומים, שלשולים, שסיבתם התרחשותם לא ידועה. 
  • לברר את המקור לאנמיה 

 

מהם היתרונות שיש לקפסולה האנדוסקופית זו?

  • בניגוד לבדיקה המקובלת, היא לא כוללת הרדמה, חשיפה לקרינה, היא לא כרוכה בכאב או תחושת אי נוחות, והיא לא מצריכה זמן התאוששות כלשהו אחריה. 
  • בדיקת האנדוסוקפיה דורשת שהות של זמן קצר (לרוב עד שעה) במקום בו בוצעה, לאחר בליעת הקפסולה, ואין מניעה מלנהוג אחריה. 
  • הסיכונים במסגרת הבדיקה הזו הם נדירים ביותר, ולרוב היא נחשבת בדיקה בטיחותית.
  • במחקר שפורסם בכתב עת הנחשב "גסטרואנטרולוגיה והפטולוגיה קלינית", של האגודה האמריקנית לגסטרואנטרולוגיה, נקבע שבדיקה זו המדויקת יותר משאר הבדיקות, באבחון מחלת הקרוהן, בסוף המעי הדק.

כיום חברות רבות מתחום ביטוחי הבריאות מספקות בדיקה מתקדמת זו. בין החברות הללו נמצאת MediCare, המספקת בדיקה אנודסקופית זו המכונה גם "בדיקה להראיית איברים", במכונים, המרפאות ובתי החולים הטובים בארץ, אצל הרופאים המקצועים והמובילים בתחומם.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.