מה כולל הליך הקפאת ביציות? ומהם סיכויי הצלחתו?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
מהו הליך הקפאת ביציות?
מה כולל הליך הקפאת ביציות? ומהם סיכויי הצלחתו?

הגיל הממוצע בו אישה מביאה ילדים לעולם הולך ועולה מדי שנה. אם בעבר הגיל הממוצע היה בתחילת שנות ה-20 לחייה, כיום הממוצע בישראל נעמד כבר על מעל 28, ומדובר במגמה שניתן לראות בכל העולם המערבי, שם מדובר על ממוצע גבוה אף יותר. אחת הסיבות לכך הוא הרצון של נשים רבות לפתח את חייהן ולהתקדם בפן האישי לרבות קריירה או לימודים, ולדחות את הבאת הילדים עקב כך, לגילאים מאוחרים יותר.

הבעיה היא שהשעון הביולוגי לא התקדם בהתאם, ומספר הביציות בגוף האישה, בניגוד לתאי הזרע שלו, אינו מתחדש, ואף איכותו וכמותו יורדת מדי שנה, מה שיוצר עבורן לקושי רב להיכנס להריון, בגילאים מאוחרים. עקב כך טיפולי הקפאת הביציות, שעברו שדרוג בשנים האחרונות, הופכים ליותר ויותר פופולרים ומאפשרים לנשים רבות להפרות גם בגיל מאחור, ולהשאיר להן את חופש הבחירה מתי להביא ילדים.

מהו הליך הקפאת הביציות?

תהליך שמירת הביציות המכונה גם "הקפאת ביציות", בא במטרה לשמור לנשים את האופציה להרות בעתיד ע"י הפריה חוץ גופית- IVF. לשם כך נשאבות משחלות האישה ביציות אשר מועברות לשימור והקפאה. הביציות נשמרות בהקפאה למשך 5 שנים. בסוף תקופה זו, המטופלת תקבל מכתב התראה על סיום ההקפאה, אם לא הגיבה תוך 60 יום, הגורם המטפל רשאי להפסיק הקפאתן.

מי רשאית להקפיא ביציות?

ע"פ חוק שנכנס לתוקף בינואר 2011, כל אישה בין גילאי 40-31 רשאית להקפיא ביציות. מספר הטיפולים המירבי המותר עומד על עד 4 שאיבות או השגת 20 ביצות, על פי המוקדם מבינהם.

כמו כן, לנערות ונשים עד גיל 41, שיש להן להן סיבות רפואיות המצדיקות זאת:

עקב בעיה קשה שקיימת באיכות או בספירת הזרע של הגבר

לפני טיפולי כימותרפיה או הקרנות שנאלצת לעבור האישה, במסגרת הטיפול במחלת הסרטן

לפני ניתוח כריתת שחלות

עקב סיכון מוגבר להפסקת הוסת של האישה, עקב מחלות או נשיאת גנים שונים, המעידים על כך.


מה כולל ההליך?

הקפאת הביציות מתחילה בטיפול הורמונלי להגברת הביוץ, המביא להבשלה רבה יותר של זקיקים בהן מתפתחות הביציות, תוך כדי יבוצעו בדיקות דם ואולטרסאונד במטרה לעקוב אחר התפתחות הזקיקים. לאחר לרוב עד כשבועיים, האישה תקבל זריקה נוספת לביוץ וכ-36 שעות לאחר מכן, ישאבו הביציות הבשלות משחלותיה, באמצעות מחט, תוך מעקב רציף ע"י אולטרסאונד, בהרדמה כללית קצרה בדרך כלל, ולאחר מכן יעברו להקפאה.  ניתן יהיה לעשות שימוש ולעבור טיפולי פוריות בעזרת הביציות שהוקפאו עד גיל 54.

מרפאות ובתי חולים רבים ומגוונים בארץ מבצעים היום את תהליך הקפאת הביציות. חשוב לוודא שאכן היחידה בה מבוצע ההליך קיבלה את אישור משרד הבריאות.


מהם שיעורי ההצלחה של הליך הקפאת הביציות?

הקפאת הביציות היא תהליך שמשפר את סיכויי הכניסה להריון בגילאים מבוגרים, אך זה לא תהליך שמבטיח שזה יקרה. גיל הביצית הוא פקטור משמעותי וככל שגילה גבוהה יותר, כך יורד הסיכוי להיכנס להריון. מומחים רבים מצביעים על גיל 35 כגיל קריטי עבור האישה, שכן הקפאת ביציות לפני גיל זה מעלה משמעותית את סיכויי הישרדותן.


מהי עלות הקפאת הביציות?

הקפאת ביציות עקב סיבות רפואיות הוא תהליך שכלול בסל התרופות.

אם כי הליך ההקפאה שאינו מסיבות רפואיות אינו כלול בסל ואינו מכוסה ע"י חברות הביטוח וכתבי השירות השונות, ועל הנשים לממן אותו באופן עצמאי, בהתאם לתעריפון שקבע משרד הבריאות. יש לציין שמדובר בתהליך לא זול, שכולל מלבד הליך ההוצאה עצמו, גם ביקורי רופא ותרופות שונות.

בשנים האחרונות, הליך הקפאת הביציות נהיה יותר ויותר פופולרי, אבל חשוב לדעת שמדובר בהליך שאמנם מגדיל את סיכויי הכניסה להריון בגילאים מבוגרים יותר, אך אינו מבטיח אותם. ברחבי הארץ פרוסות יחידות להפריה חוץ גופנית שמבצעות את ההליך, אך חשוב ומומלץ להתייעץ עם גורמי רפואה שונים, שישקפו לכן את כלל המורכבויות והפרצודורה הכרוכות בו, בטרם אתן נכנסות אליו.

במסגרת כתבי השירות המקיפים של MediCare ניתן לקבל ייעוץ מרופאים מומחים, שיוכלו לסייע לנשים אשר שוקלות להיכנס להליך.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.