מהי בדיקת שומנים בדם? ומה חשיבותה למניעת מחלות לב וכלי דם?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
מהי בדיקת שומנים בדם?
מהי בדיקת שומנים בדם? ומה חשיבותה למניעת מחלות לב וכלי דם?

לא מעט אנשים בעולם, סובלים מרמות לא מאוזנות של כולסטרול ושומנים בדם, שעלולות לסכן את חייהם ולחשוף אותם למחלות שונות, ביניהן: מחלות לב וכלי דם. גורמי הסיכון להיווצרת שומנים וכולסטרול עודף בדם מגוונים, והם נעים החל מאורח חיים לא בריא, שכולל, בין היתר, תזונה לקויה, העדר פעילות גופנית, וכן, גורמים גנטיים שונים. כשכיום המודעות לשמירה על הבריאות נמצאת במגמת עלייה מתמדת, וכשהבדיקות והטיפולים השונים, נגישים יותר ויותר, חשוב בייחוד עבור אלו שנמצאים בקבוצת סיכון, אבל לא רק, לבצע בדיקת שומנים בדם (בדיקת פרופיל שומנים) כל תקופת זמן מסוימת, שתספק לכם תמונה מלאה על רמות הכולסטרול והשומנים בדמכם. 

אז מהי אותה בדיקה? מהי בוחנת? וכל כמה זמן מומלץ לבצעה, על כל זאת ועוד במאמר הבא:

מה תפקידו של הכולסטרול?

במאמרים הקודמים, פירטנו שלמרות השם הרע שיצא לכולסטרול, יש לו תפקידים חשובים בגופנו, כשבין השאר הוא אחראי על יצירת הורמונים ו-ויטמין D והוא אחד המרכיבים המרכזיים בקרום של תאי גופנו. אם כי רמות גבוהות של כולסטרול "רע" (LDL), עלולות להביא, בין היתר, למחלות לב, מחלות כלי דם, שבץ מוחי ועוד.

מהי בדיקת שומנים בדם?

מדובר בבדיקת דם פשוטה יחסית, שמצריכה צום של 12 שעות לפני, במהלכו מותר לשתות מים, אשר מודדת את רמות הכולסטרול בדמכם, לרבות, הכולסטרול הטוב (HDL), הכולסטרול הרע (LDL) ואת רמת הטריגליצרידים (שומן נפוץ בדם).

כל כמה זמן מומלץ לבצע בדיקת פרופיל השומנים?

מומחי קופ"ח "מכבי" ממליצים לגברים מגיל 35 ומעלה ולנשים מגיל 45 ומעלה, לבצע בדיקת שומנים בדם אחת ל-5 שנים. במידה ואתם נמצאים בקבוצות סיכון שונות, בין השאר, כשיש לכם היסטוריה של מחלות לב או היפרליפידמיה במשפחה, המומחים ממליצים לבצעה אחת לשנה, החל מגיל צעיר יותר. בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם רופא מומחה שייתן את חוות דעתו על ביצוע הבדיקות, בהסתמך על  הסטטוס האישי והתיק הרפואי שלכם.

מהי היפרליפידמיה ואיך בדיקת השומנים בדם מסייעת לאבחנה?

היפרליפידמיה היא סיטואציה רפואית, הנגרמת בעקבות ערכים גבוהים מהנורמה של כולסטרול וטריגליצרידים בדם המטופל, שמתגלים במהלך ביצוע בדיקת שומנים בדם. מצב רפואי זה מסוכן כי הוא לרוב נעדר תסמינים מוקדמים, והוא עלול לגרום, בין היתר, לשבץ מוחי, מחלות לב, כליות וכלי דם שונות. 

כיצד ניתן להפחית את רמות הכולסטרול בגופנו?

על מנת להפחית את הסיכון להיפרליפידמיה ולשאר הסיכונים הבריאותיים, שנגרמים עקב עודף שומנים וכולסטרול, מומחים רבים ממליצים על אימוץ אורח חיים בריא, הכולל את הצעדים הבאים:

  1. מעבר לתזונה בריאה ומאוזנת – כשבמקרה הזה מומלץ להתייעץ עם גורם מומחה, לרבות תזונאי/ת שידעו להתאים עבורכם את התזונה הנכונה
  2. מניעה מעישון
  3. ביצוע פעילות גופנית סדירה שמתאימה עבורכם 

בנוסף, חשוב לציין שקיימות מספר תרופות בשוק, שמסייעות להוריד את רמות הכולסטרול, כשבמקרה זה מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה, שימליץ לכם איזה טיפול תרופתי מתאים לכם, אם בכלל.

MediCare מעניקה לכם את הבדיקות, הטיפולים והאבחונים המתקדמים ביותר, ביניהם בדיקת פרופיל שומנים

החשיבות של ביצוע בדיקות תקופתיות לאבחון רמות גבוהות ו/או לא מאוזנות של שומנים וכולסטרול בגופנו, לצד המודעות ההולכת וגוברת של הציבור הרחב לחשיבות השמירה על אורח חיים בריא, הביאו חברות רבות מתחום ביטוחי הבריאות, לספק שלל בדיקות חשובות לאיתור סיטואציות רפואיות שונות. אחת מאותן החברות היא מדיקר, המספקת ללקוחותיה בדיקות, טיפולים ואבחונים לסיטואציות רפואיות מגוונות, הכוללים בדיקת סקר שונות, בהן מבוצעת בדיקת שומנים בדם, אצל הרופאים, המרפאות ובתי החולים הטובים, המקצועים והמתקדמים ביותר

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.