כיצד מסייעות מרפאות כאב להתמודד עם כאבים פיזיים?

תוכן עניינים

מאמרים נוספים
מרפאות כאב - טיפול פיזי ונפשי בכאבים עזים וכרוניים
כיצד מסייעות מרפאות כאב להתמודד עם כאבים פיזיים?

במהלך החיים כמעט כולנו התמודדנו ונתמודד עם כאב פיזי, ברמה כזאת או אחרת, עקב פציעות, חבלות, מחלות, הליכים רפואיים ועוד. האגודה הבינלאומית ללימוד הכאב (IASP) הגדירה כאב כחוויה תחושתית ורגשית, בלתי נעימה, הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות. 

השכיחות והתמודדות הלא פשוטה עם כאבים, הביאה להקמת מרפאות כאב ייעודיות בבית חולים או במקומות טיפוליים אחרים, במטרה להקל על הכאב ולסייע למטופלים להתגבר על הכאב או להצליח לחיות עמו ולנהל אורח חיים תקין.

מהי מרפאת כאב?

כיום ע"פ נתונים לא רשמיים מעל 30% מהאוכלוסיה סובלת מכאבים כרוניים, שנמשכים על פני תקופה של חצי שנה ומעלה, ושמשבשים את שגרת החיים של אותו אדם. לעיתים אין הסבר ברור מדוע כאבים מתפרצים בגופנו. מרפאות הכאב נועדו לתת מענה לכאבים כאלה ואחרים, ע"י אבחון וסיווג תחילה של סוג הכאב ומאפייניו, ולאחר מכן הצעת דרכי טיפול, שכוללים, בין היתר, טיפולים תרופתיים, טיפולים פיזותרפיים, טיפול בגלי רדיו ועוד. 

מהן דרכי האבחון בעזרתן ניתן לסווג את סוג הכאב ממנו סובל המטופל?

כאשר מטופל מגיע למרפאת הכאב, תחילה המרפאה תסווג את סוג הכאב ממנו הוא סובל, על מנת להעניק לו טיפול מדויק וממוקד לכאב ממנו הוא סובל. מקובל לסווג כאב בשתי דרכים: 

כאב חד – שמאופיין בעוצמות כאב גבוהות, שנגרם לרוב מטארומה, ניתוחים או הליכים רפואים אחרים, וכולל לעיתים, תסמינים כמו: דופק גבוה, הקאות, דלקות ועוד.

כאב כרוני מתמשך  – אמנם כאב זה מתאפיין בעוצמות כאב נמוכות יותר, אך הוא מתמשך על פני תקופה ארוכה שנמשכת בין חצי שנה עד שנים. הוא יכול להופיע בצורה רציפה על פני תקופה זו ויכול גם לא, ולעיתים מתלווה אליו דכאון.

לאחר מכן תסווג המחלה שגורמת לכאב אם בכלל, האזור אליו מוקרן הכאב, אם מדובר בכאבי גב, ראש, צוואר, מפרקים, כאב נוירופטי או כאבים סרטניים, בהמשך תאובחן הרקמה שנפגעה, והאם מערכת העצבים הסימפטטית מעורבת בכאב ועוד.

מהו כאב נוירופטי ומה מייחד אותו?

כאב נוירופטי הוא כאב עצבי אשר נגרם כתוצאה מהפרעה כלשהי במערכת העצבים ולא עקב ננזק הנגרם לרקמות, זאת להבדיל מכאבים אחרים. הכאב הנוירופטי נגרם, בין היתר,  עקב מחלת הסרטן, סוכרת, שלבת חוגרת, ניתוחים, מחלות נוירולוגיות, חבלות ועוד.

הכאב הנוירופטי מתאפיין בתחושת שריפה, חום, קור, נימול, עקצוצים, תחושת זרמים או דקירות ועוד. כאב זה לעיתים אף מחמיר בזמן השינה ובעת שכיבה והוא לרוב כאב כרוני מתמשך.

חשוב שמרפאת הכאב תאבחן במדויק כאב זה בין היתר ע"י התסמינים הנ"ל, על מנת להתאים את הטיפול הניתן לסוג כאב ייחוד זה.

מהן דרכי הטיפול במרפאות הכאב?

דרכי הטיפול של מרפאות הכאב הן רבות ומגוונות והן תלויות בסוג הכאב ובאזור אליו הוא מוקרן. ככל ומדובר בכאב חד, הנטייה תהיה לתת למטופל טיפול תרופתי, שכולל בין היתר משככי כאבים כאלה ואחרים, שניתנים באמצעות כדורים או זריקות, או תורפות נוגדות דיכאון.

בנוסף, קיימות דרכי טיפול נוספות, בינהן: פיזותרפיה, ריפוי בעיסוק, רפלקסולוגיה, טיפולים פסיכולוגים, טיפולים בעזרת גלי רדיו, השתלת אלקטרודות עבור הסובלים מכאבי גב, דיקור ע"י מחטים ועוד.

היכן ממוקמות מרפאות הכאב בארץ?

עקב השכיחות והצורך של רבים בטיפול במרפאות כאב, בתי חולים רבים הקימו בתחומם מרפאות כאב ייעודיות שנועדו לאפשר נגישות וזמינות עבור אלו הסובלים מכאבים, בינהם: בית החולים אסף הרופא, תל השומר, סורוקה, בית החולים העמק בעפולה, ביה"ח יוספטל באילת ועוד.

Medicare מעניקה למבוטחייה גישה אל מרפאות הכאב המובילות והמקצועיות בישראל

על מנת לסייע למטופלים להקל על כאבם, חברות רבות מתחום ביטוחי הבריאות  מספקות במסגרת כתבי השירות שלהן, טיפולים במרפאות הכאב השונות הפרוסות ברחבי הארץ. אחת מאותן חברות היא Medicare המאפשרת למבוטחייה ליהנות מהרופאים המקצועיים ביותר, במכונים ובמרפאות הכאב המובילות בישראל. כל זאת, על מנת לאפשר להתגבר על הכאב או לדעת להתמודד עמו ולנהל שגרת חיים תקינה ככל האפשר.

medicare - מדיקר

הגשת תביעה אונליין

להגשת תביעה אונליין יש למלא את כל השדות

רגע לפני שאתם מפספסים את ההזדמנות להצטרף ל-MediCare, השאירו פרטים ותהנו משירותי בריאות מתקדמים ברמה הגבוהה ביותר

הפנייה התקבלה בהצלחה, נחזור אליכם בהקדם.